Journal of Linguistics and Language Teaching: Volume 1 (2010)


Table of Contents of Volume 1 (2010)


I. Articles

Esmaeil Momtaz / Mark Garner:

Does Collaborative Learning Improve EFL students’

Reading Comprehension? ……………………………………………………... 15


Mehrnoosh Fakharzadeh / Abbass Eslami Rasekh:

On the Applicability or Non-applicability of the Gricean Maxims

to Nursery Rhymes ……………………………………………………………… 37


Valerie A. Wust (Raleigh, North Carolina, USA):

Pronominalization in French: Bridging the Gap between

Research and Practice …………………………………………………………. 75


Maduabuchi Agbo (Benin, Nigeria):

On Igbo Verbs with Body-Part Complements ……………………………….. 173


Pham Dinh Trong (Regensburg, Germany):

The Cooperative Principle: Does Grice’s Framework Fit Vietnamese

Language Culture? ………………………………………………………….......197


Maite Correa (Fort Collins (Colorado), USA) :

Heritage Language Learner Programs and Life after the Classroom –

A Not So Critical Approach ………………………………...………………….. 221


Shing-Lung Chen 陳欣蓉 (Kaohsiung, Taiwan):

Analyse ausgewählter Lernsysteme für dem Fremdsprachenlernen

unterliegende Denkmodelle anhand taiwanesischer Patentschriften ......................................................................................................................... 241


Kay Cheng Soh (Singapore):

Bilingual Dual-Coding and Code-Switching: Implications for the L1

in L2 Learning ……………………………………..………...………………….… 271


II. University Reports

Rainer Reisel (Saarbrücken, Germany):

Das Deutsch-Französische Hochschulinstitut (DFHI)

in der vierten Dekade seines Bestehens –

eine Zwischenbilanz ..................................................................................... 113


Nadine Imhof / Anne Lejeune / Ann-Katrin Marsel / Marie Philippi /

Johanna Volk (Saarbrücken, Germany / Metz, France):

Das DFHI aus studentischer Sicht -

L'ISFATES dans une perspective étudiante ………………......……………... 123


Adriano Murelli (Mannheim) / Rosanna Pedretti

(Freiburg im Breisgau, Germany):

Das E-Tandem-Projekt am Sprachlehrinstitut der Universität

Freiburg - ein Zwischenbericht ........................................................................... 299



III. Reviews

Christine Schowalter:

Marcel Eggler: Argumentationsanalyse textlinguistisch.

Argumentative Figuren für und wider den Golfkrieg von 1991.

Tübingen: Niemeyer 2006. 450 Seiten

(ISBN 3-484-31268-8; 110,00 €) .................................................................... 137


Thomas Tinnefeld:

Dlaska, Andrea / Christian Krekeler: Sprachtests.

Leistungsbeurteilungen im Fremdsprachenunterricht evaluieren

und verbessern. Baltmannsweiler: Schneider Verlag

Hohengehren 2009, 195 Seiten

(ISBN 978-3-8340-0579-3); 19,00 €) .............................................................. 145


Barbara Beyersdörfer (Saarbrücken, Germany):

Catherine Rampf. Deutsch-Französische Übersetzungsübungen

für das Grundstudium. Wilhelmsfeld: Egert 2008. 183 Seiten.

(ISBN 3936496188: € 19,00.) .......................................................................... 325


Thomas Tinnefeld (Saarbrücken, Germany):

Matthias Hutz / Kathryn Khairi-Taraki (unter Mitarbeit von

Wolfgang Reumuth): Praktische Grammatik der englischen

Sprache. Wilhelmsfeld: Egert 2008. XVII + 532 S.

(ISBN 978-3-936496-22-2; € 24,00)................................................................ 331